بهترین ماسک های مو برای موهای آسیب دیده

بهترین ماسک های مو برای موهای آسیب دیده

 

زمانی که در حال تماشای سیندرلا بودید را به خاطر دارید؟ یا گیسو کمند؟! حتماً حتی با شنیدن اسم این فیلم‌ها باز به یاد موهای زیبای شخصیت های فیلم افتاده اید.  اگر سیندرلا را ندیده اید، حتماً فیلم‌های ترکی،  هالیوود و یا بالیوود را تماشا کرده‌اید و همیشه محو تماشای موهای درخشان و دوست داشتنی بازیگران فیلم ها بوده اید.  اگر بخواهیم به یک رویای مشترک در بین خانمها اشاره کنیم قطعاً،  موهای بلند،  براق و سالم است. در واقع می توان با نگاهی به لیست آرزوهای هر بانویی این موضوع را متوجه شد. اما عوامل زیادی مثل آلودگی، آفتاب، عدم رسیدگی به موها،  باعث می‌شود دستیابی به این رویا کمی سخت شود.

حال سوال این است :

برای رسیدن به این رویا و آرزو چه باید کرد؟؟

روتین مو

همانطور که برای یک پوست زیبا،  نیازمند روتین پوستی هستیم،  برای داشتن موهایی سالم و براق هم نیازمند روتین مو هستیم.

روتین مو چیست؟

روتین مو یعنی:

شامپو

استفاده از یک شامپوی مناسب،  با جنس موها و ترجیحاً با  درصد پایین سولفات می تواند به سلامت موها کمک کند.

ماسک داخل حمام

استفاده از یک ماسک داخل حمام دو بار در هفته، ماسک های داخل حمام را دو تا سه بار بیشتر در هفته استفاده کنید.ب حتما ماسک مناسب جنس موهای خود و حاوی  مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید.

ماسک بیرون حمام

استفاده از یک کرم مو، شیر مو و یا ماسک موی بعد از حمام .

بعد از هر حمام یکی از سه آیتم بالا را متناسب با نوع و جنس موهای خود انتخاب کنید. ماسک موی بعد از حمام باید بعد از هر حمام استفاده شود، یکی از دلایل آسیب و خشکی موها عدم حفظ رطوبت و آبرسانی مو هاست ، با استفاده از کرم مو آب و رطوبت ساقه موها به خوبی حفظ می شود.

اسپری های دو فاز مو

استفاده از اسپری های دوفاز مو بعد از حمام.  بعد از هر حمام در آخرین مرحله از اسپری های مو برای جلوگیری از آسیب های وسایل حرارتی استفاده کنید.

نوشیدن آب

نوشیدن آب و تغذیه سالم نیز همیشه برای  داشتن  پوست و موی سالم توصیه می‌شود.

شستشوی موها

شستشوی موها با آب متمایل به سرد.  هرگز موهای خود را با آب داغ نشورید،  آب داغ برای موها مضر است. سعی کنید تا جای ممکن از آب سرد استفاده کنید.

ماسک مو

 ماسک مو روش بسیار موثری برای زیبایی و سلامت موهاست.

در ادامه می خواهیم به چند ماسک خانگی برای سلامت موها اشاره کنیم با ما همراه باشید.

دستور چند ماسک خانگی برای تقویت موها

ماسک ترمیم کننده مو با زرده تخم ‌مرغ

تخم‌مرغ منبعی غنی از پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه است. اسیدهای آمینه اجزای سازنده موهای قوی و سالم هستند. این ماده غذایی همچنین رطوبت عمیق مو و پوست سر را تأمین می‌کند و یکی از معدود منابع غذایی طبیعی حاوی ویتامین D است. این ویتامین به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند.

مواد لازم:

 زرده تخم ‌مرغ  2عدد زرده تخم مرغ

 روغن ‌زیتون یا روغن نارگیل آب (برای رقیق کردن)    2قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

مواد را مخلوط کرده و ماسک را روی موهای تمیز و نمناک‌تان ماساژ دهید. موهایتان را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه با کلاه حمام بپوشانید، سپس آن‌ها را با شامپو بشویید و از نرم کننده استفاده کنید.

ماسک مو با شیر بادام و روغن نارگیل

بادام منبع خوبی از پروتئین‌ است. پروتئین عنصر اصلی ساختار مو محسوب می‌شود. بادام همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین E است. طبق تحقیقات، این آنتی‌اکسیدان به کاهش التهاب کمک کرده و رشد مو را تقویت می‌کند.

مواد لازم:

سفیده  تخم ‌مرغ    4عدد

شیر بادام    5قاشق غذاخوری

 روغن نارگیل    2قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

پس از مخلوط کردن مواد با استفاده از مخلوط کن یا هم‌زن، ماسک را روی موهای تمیز و نمناک‌تان بمالید. موهایتان را به مدت ۴۵ دقیقه با کلاه حمام بپوشانید. سپس آن‌ها را با شامپو بشویید و از نرم کننده استفاده کنید.

ماسک ترمیم کننده مو با روغن نارگیل و عسل

این ماسک برای کسانی که موهایی با ضخامت نازک تا متوسط دارند بسیار مناسب است. روغن نارگیل به محافظت از پروتئین‌های طبیعی مو کمک می‌کند. این ویژگی خصوصاً برای افرادی که پروتئین موجود در فولیکول‌های موی آن‌ها کم است، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. ویتامین E موجود در روغن نارگیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و اسید لوریک موجود در این روغن سبب نفوذ خواص نرم‌کنندگی عسل به عمق ساقه مو می‌شود.

مواد لازم:

روغن نارگیل     2 تا 4 قاشق غذاخوری

 عسل             1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

مواد را با هم مخلوط کنید. موهای تمیز و نمناک‌تان را به دسته‌های کوچک تقسیم کرده و ماسک را روی آن‌ها بمالید. موهایتان را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه با کلاه حمام بپوشانید؛ سپس آن‌ها را با شامپو بشویید و از نرم کننده استفاده کنید.

ماسک سس مایونز

سس مایونز را علاوه بر ساندویچ، روی موهایتان نیز می‌توانید استفاده کنید! چربی‌های موجود در سس مایونز، به مو کمک می‌کنند تا رطوبت را بهتر جذب کند، در حالی‌که اسیدهای چرب آن فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کنند. روغن‌ زیتون و عسل هم خاصیت آنتی‌اکسیدانی و مرطوب‌کنندگی دارند. پروتئین تخم‌ مرغ نیز به تقویت و ترمیم مو کمک می‌کند. این ماسک مو، گزینه مناسبی برای موهای فر است تا رطوبت کافی را برای جلوگیری از وز شدن آن‌ها فراهم ‌کند.

مواد لازم:

 تخم ‌مرغ    1 عدد

 سس مایونز    2 قاشق غذاخوری

 روغن ‌زیتون    1 قاشق غذاخوری

 عسل     1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

مواد را با هم مخلوط کنید. موهای تمیز و نمناک‌تان را به دسته‌های کوچک تقسیم کرده و ماسک را روی آن‌ها بمالید. سپس موهایتان را با کلاه حمام بپوشانید و به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت موهایتان را مثل همیشه با شامپو بشویید و از نرم کننده استفاده کنید.

نکته:

استفاده زیاد از روغن زیتون باعث سنگین شدن موهای فر و در صورتی که ضخامت موها کم باشد، باعث کاهش حالت فنری آن‌ها می‌شود. بنابراین اگر موهای فر اما نازک دارید، مقدار و تعداد دفعات استفاده از روغن زیتون را بسته به واکنش موهایتان به آن، تنظیم کنید. وغن‌ زیتون منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا-۳ است. این اسیدهای چرب نقش مهمی در رشد، درخشش و استحکام مو دارند. این روغن همچنین با داشتن اثر آنتی‌اکسیدانی، برای مقابله با رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب به مو می‌شوند بسیار مفید است .

ماسک آووکادو

آووکادو نیز دارای اسیدهای آمینه و پروتئین‌هایی است که سبب تحریک رویش مو می‌شوند. این میوه همچنین باعث مرطوب شدن موهای خشک و نرم شدن و رفع خشکی پوست سر می‌شود. بنابراین این ماسک برای موهای آسیب دیده و خشک می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

مواد لازم:

 آووکادو (رسیده و له‌شده)     1 عدد

 روغن ‌زیتون    2قاشق غذاخوری

عسل             2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

مواد را در مخلوط‌کن بریزید و مخلوط کنید. موهای تمیز و نمناک‌تان را به دسته‌های کوچک تقسیم کرده و ماسک را روی آن‌ها بمالید. سپس موهایتان را با کلاه حمام بپوشانید و به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت موهایتان را مثل همیشه با شامپو بشویید و از نرم کننده مو استفاده کنید.

ماسک توت فرنگی

توت‌ فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که رادیکال‌های آزاد، که منجر به ریزش مو می‌شوند، را کاهش می‌دهد. این میوه همچنین منبع خوبی از ویتامین C است، که کمبود آن منجر به ریزش مو می‌شود. برای جلوگیری از ریزش مو می‌توانید از این ماسک استفاده کنید. از جمله خواص ماسک توت‌فرنگی می‌توانیم به نکات زیر اشاره کنیم؛ چربی مو را از بین می‌برد. منافذ مسدود شده را باز می‌کند. مو را مستحکم می‌کند. ریزش مو را کاهش می‌دهد.

مواد لازم :

توت فرنگی تازه     3 تا 4 عدد

روغن نارگیل        1 قاشق غذاخوری

عسل                 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

تمام مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک ترکیب با غلظت نرم به دست بیاید. ماسک را روی کف سر و ریشه تا نوک مو بمالید. اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید.

ماسک روغن کرچک

روغن کرچک غنی از پروتئین‌ها است. یک مطالعه نشان داد که روغن کرچک می‌تواند به کاهش موخوره، آسیب‌دیدگی مو و شوره کمک کند. شواهد ادعا می‌کنند که روغن کرچک، ضخامت و طول مو را هم افزایش می‌دهد؛ هرچند تحقیقات کافی برای ادعای این موضوع وجود ندارد. خواص ماسک مو روغن کرچک به شرح زیر است؛ وز مو را کاهش می‌دهد. رشد مو را تحریک می‌کند. از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند.

مواد لازم:

روغن کرچک       1 قاشق غذاخوری

تخم‌مرغ             1 عدد

طرز تهیه:

روغن کرچک و تخم‌مرغ را در یک کاسه با هم مخلوط کنید و مخلوط به دست آمده را روی کف سر و موهایتان بمالید. اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید. 

ماسک موی رزماری

اگر به دنبال بهترین ماسک مو برای جلوگیری از ریزش مو هستید، ماسک رزماری همان چیزی است که لازم دارید. در مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها نشان داده‌ شد که عصاره‌ی رزماری، رشد مو را تقویت می‌کند. این گیاه خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و سلامت مو را بهبود می‌بخشند. در ادامه به سه نمونه از خواص این ماسک مو اشاره می‌کنیم؛ رشد مو را تحریک می‌کند. فولیکول‌ها را تقویت می‌کند. با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند.

مواد لازم:

گیاه رزماری خرد شده     ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

آب                                یک فنجان

طرز تهیه:

آب را درون یک قابلمه بریزید و برگ‌های خرد شده‌ی رزماری را داخل آن بریزید. قابلمه را روی اجاق بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد. سپس زیر حرارت را خاموش کنید. مخلوط را از صافی رد کنید و اجازه دهید خنک شود. زمانی که خنک شد، مایع را روی کف سرتان بمالید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند، سپس آن را با آب ولرم بشویید.

ماسک موی چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و «اپی گالوکاتچین گالات» (EGCG) است که می‌توانند رشد مو را تحریک کنند. دو نمونه از خواص این ماسک به شرح زیر است؛ پروتئین‌های موجود در آن، مو و کف سر را تغذیه کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند.

مواد لازم:

زرده‌ی تخم‌مرغ       یک عدد

چای سبز              دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

زرده‌‌ی تخم‌ مرغ و چای سبز را با هم مخلوط کنید تا یک ترکیب خامه‌ای به دست بیاید. مخلوط را با یک قلمو، روی مو و کف سرتان بمالید. اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید و موهایتان را شامپو بزنید.

ماسک موی لیموترش، خامه و روغن جوانه‌ی گندم

جوانه‌ی گندم حاوی مقدار زیادی اسید لینولئیک است. این نوع اسید می‌تواند آسیب‌دیدگی مو را ترمیم کند و استحکام آن را بهبود ببخشد. لیموترش برای پاکسازی فولیکول‌ها و موها از آلودگی‌ها عالی است. خامه‌ی ترش مثل ماست است و مانند یک نرم‌کننده‌ی مو عمل می‌کند. جوانه‌ی گندم حاوی مقدار زیادی اسید لینولئیک است و به همین دلیل است که در شامپوها از آن استفاده می‌‌شود. این نوع اسید می‌تواند خشکی و آسیب‌دیدگی مو را ترمیم کند و استحکام و درخشندگی آن را بهبود ببخشد. خواص این ماسک مو به شرح زیر است؛ مسدودشدگی منافذ را برطرف می‌کند. آلودگی‌ها و مواد جمع شده در مو را از بین می‌برد. ریشه‌های مو را تقویت می‌کند. مواد لازم:

لیموترش            2 عدد

خامه‌ی ترش      یک چهارم فنجان

روغن جوانه‌ی گندم       4 قطره

طرز تهیه آب لیموترش را بگیرید و در یک کاسه‌ی بزرگ بریزید‌. خامه‌ی ترش و روغن جوانه‌ی گندم را به کاسه اضافه کنید و خوب هم بزنید. مخلوط را روی ریشه‌ها تا نوک مو بگذارید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. آن را با آب ولرم بشویید. سپس موهایتان را با شامپو و نرم‌کننده بشویید.

ماسک عسل و بادام برای موهای خشک

اگر دچار ریزش مو هستید و موهای خشکی دارید، این ماسک برای شما مناسب است. تحقیقات نشان می‌دهند که عسل می‌تواند شوره‌ی شدید مو و درماتیت سبورئیک مزمن را کاهش دهد‌. بادام هم به جلوگیری از موخوره و کاهش آسیب‌دیدگی مو و ریزش آن کمک می‌کند. این ماسک برای کاهش شوره و جوش کف سر مفید است. در تهیه‌ی این ماسک به جای خامه، می‌توانید از ماست استفاده کنید. اما نتیجه‌ای که می‌گیرید، کمی متفاوت خواهد شد. خواص این ماسک را در زیر می‌بینید؛ مو را مرطوب می‌کند. کف سر را تسکین می‌دهد. رشد موها را تحریک می‌کند.

مواد لازم:

عسل              4 قاشق غذاخوری

خمیر بادام      1 قاشق چای‌خوری

خامه              1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

پوست چهار عدد بادام را بگیرید و با نصف قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید تا خمیر بادام به دست بیاید. عسل و خمیر بادام را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. آن‌قدر خامه را بزنید تا کمی پف کند. سپس آن را به کاسه‌ی حاوی مخلوط عسل اضافه کنید. ماسک را روی ریشه تا نوک موهایتان بمالید‌.‌ اجازه دهید دست‌کم به مدت ۳۰ دقیقه روی موهایتان بماند. موهایتان را به طور کامل با آب سرد بشویید. سپس از یک شامپوی ملایم استفاده کنید و اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی خشک شوند.

 

نظر خود را بنویسید