چرا باید از ضدآفتاب استفاده کنیم؟

چرا باید از ضدآفتاب استفاده کنیم؟

اگر شما جزو اون دسته از افراد هستید که ضدآفتاب را فقط در فصل های گرم سال استفاده میکنید، سخت در اشباهید، باید بدانید که با توجه به تحقیقات صورت گرفته، مصرف ضد آفتاب در تمامی فصول و حتی در زمان‌هایی که هوا ابری و بارانی است هم لازم و واجب است.  پرتوهای نور خورشید شامل دو دسته UVB (عامل آفتاب سوختگی) و UVA (عامل ابتلا به سرطان پوست) هستند  UVB از ابرها نیز عبور می‌کند و UVA که مستقیماً در سرطان پوست تاثیر دارد از شیشه پنجره‌های خانه نیز رد می‌شود. این یعنی زمانی که شما حتی در خانه و در کنار پنجره خود نشسته‌اید، خود را به نوعی در مواجه با سرطان پوست قرار می‌دهید. مصرف ضد آفتاب باعث جلوگیری از پیری زودرس پوست شده و شروع استفاده آن، از همان سنین کودکی که پوست حساس‌تر و لطیف‌تر از همیشه است، الزامیست. پس با خرید ضد آفتاب خود را از بیماری های پوستی، کک و مک، لک و پیری پوست مصون کنید.

 

ضد آفتاب

اصولاً ما چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟!

ما باید از ضد آفتاب استفاده کنیم ،چرا که عدم استفاده از ضد آفتاب پیری زودرس را به همراه دارد.
آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش خورشید،که در اثر نازک شدن لایه اوزون افزایش پیدا کرده است،باعث تغییر رنگ پوست ،کاهش کلاژن و همچنین ظهور چین و چروک بر روی پوست می‌شود.
نور خورشید ،علاوه بر فواید بسیاری که دارد ،در طولانی مدت میتواند اثرات مضر و مخربی نیز داشته باشد.قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید،باعث کاهش الاستیته پوست،شل شدن و افتادگی ،سرطان های پوستی و همچنین قرمزی ،التهاب و بروز لک می‌شود.

یک ضد آفتاب خوب چی ویژگی هایی دارد؟!

یک ضد آفتاب خوب باید فاکتورهای محافظتی کامل داشته باشد و از پوست در برابر هر دو اشعه UVB,UVA محافظت کند.
SPF(sun protection factor)
شاخصی است که مقاومت ایجاد شده توسط ضدآفتاب در برابر سوختگی را نشان میدهد.آکادمی پوست آمریکا spf30و بالاتر را پیشنهاد میدهد.
SPF محافظت در برابر UVB است.
که فقط پنج درصد آن به زمین می‌رسد.محافظت در برابر UVA نیز اهمیت زیادی دارد.

 

 

 

 

توجه کنید که بر روی ضدآفتاب ها عبارت Broad spectrum به معنای وسیع الطیف نوشته شده باشد.این نوع ضدآفتاب ها هم اشعه های A و هم اشعه های محدوده ی B را مسدود میکنند.

عبارت Water resistance یک فاکتور مهم دیگر است و  به معنای مقاومت محصول در برابر آب میباشد .به محصولاتی که پس از قرارگیری 20 تا 80 دقیقه ای در برابر آب اثرشان را از دست نمیدهند.

 

ضد آفتاب رنگی بهتر است یا بدون رنگ؟!

این مورد کاملا سلیقه ای است و شما باید دقت کنید که ضد آفتاب شما چه رنگی و چه بدون رنگ باشد،مقدار مناسب(حدودا دو بند انگشت)از ضد آفتاب را بیست دقیقه تا نیم ساعت قبل از خروج  از منزل استفاده کنید. بیشتر مواقعی که از ضد آفتاب رنگی استفاده می کنید به دلیل اینکه رنگ ضد آفتاب کاملا مطابق میل شما نیست مقدار کمتر از حد استاندارد (دو بند انگشت) استفاده میکنید، بنابراین اگر رنگ ضد آفتاب کاملا مطابق میل شما می باشد هیچ تفاوتی بین ضد آفتاب رنگی و بدون رنگ نیست.

انتخاب ضد آفتاب بر اساس نوع پوست:

حتما در هنگام خرید ضدآفتاب دقت کنید که مناسب پوست شما باشد.اگر پوست چربی دارید از ضد آفتاب های oilfree (فاقد چربی) استفاده کنید تا باعث بروز جوش بر روی صورت شما نشود. و اگر پوست شما خشک است از ضد آفتتاب های مناسب پوست خشک استفاده کنید تا رطوبت پوست شما تامین شود و آبرسانی لازم به پوست شما انجام شود.اگر پوست شما لک دارد و یا به طور ژنتیکی مستعد کک و مک هستید ضدآفتاب ضد لک ها گزینه بسیار مناسبی برای شما هستند.


هرکسی میتواند با یک سری عادات و قوانین از پوست خود به خوبی محافظت کند.یکی از این عادات،عادت استفاده مداوم از ضد آفتاب است.

نظر خود را بنویسید