پوست مختلط چیست و چگونه باید از آن مراقبت کرد؟

پوست مختلط چیست و چگونه باید از آن مراقبت کرد؟

 

اولین قدم در راه مراقبت از پوست، شناخت نوع پوست است. ما باید بدانیم چه نوع پوستی داریم، تا بتوانیم به خوبی از آن مراقبت کنیم.

نحوه تشخیص نوع پوست مختلط

برای شناخت نوع پوست خود ، یک روش ساده و راحت وجود دارد، اینکه شما صورت خود را با شوینده بشویید و به مدت ۴۵ دقیقه از هیچ محصولی استفاده نکنید،  بعد از ۴۵ دقیقه پوست صورت خود را چک کنید اگرTZone (بینی، چانه و پیشانی) چرب بود( بدلیل اینکه در این نواحی معمولاً سبوم بیشتری تولید می‌شود زیرا غدد چربی بیشتری وجود دارد ) و مناطق دیگر صورت شما حالت نرمال یا خشک داشت،  نوع پوست شما مختلط و یا ترکیبی است.

بعضی دیگر از نشانه‌های پوست مختلط از این قرارند:

دانه‏‌های سر سیاه و آکنه در ناحیه T(پیشانی، چانه و گونه)

منافذ باز در ناحیه T ( پیشانی ، چانه و گونه )

چربی در ناحیه T(پیشانی، چانه و گونه)

خشک شدن و پوسته‌پوسته شدن در ناحیه گونه

گونه‌‏ها و گردن نسبت به مواد پاک‌کننده حساس‏تر هستند

قرمزی یا روزاسه فقط روی گونه‏‌ها

پوست مختلط ، ترکیبی از دو نوع پوست چرب و خشک است.  مراقبت از این نوع پوست به دقت و حساسیت بیشتری نیاز دارد،  افرادی که پوست مختلطی دارند معمولاً برای انتخاب محصول کمی سردرگم می‌شوند، در این مطلب ما به شما کمک میکنیم تا  شناخت کاملی از پوست خود و نحوه مراقبت از آن به دست بیاورید.

چرا پوست من مختلط است؟؟

به این نکته توجه داشته باشید که درست است که نوع پوست زمینه ژنتیکی دارد،  اما اینکه تفاوت در قسمت های چرب و خشک پوست‌مختلط زیاد است، ناشی از عواملی است که ممکن است این مسئله را تشدید کرده باشد.  مهمترین عوامل شامل استفاده از محصولات نامناسب و غیر استاندارد مراقبتی و آرایشی،  تغذیه نامناسب،  شرایط آب و هوایی،  آلودگی هوا و همچنین مراقبت نادرست از پوست مختلط می باشد.  به طور مثال شما در ناحیه چرب پوست خود دچار آکنه می‌شوید و ناآگاه محصولات ضد آکنه را برای همه پوست استفاده می کنید،  همین امر سبب تشدید نواحی خشک می‌شود و آن قسمت را خشک تر می کند،  پس هر چقدر شما در انتخاب  محصولات و همچنین مراقبت از پوست مختلط خود دقت بیشتری داشته باشید،  در آینده ای نزدیک قسمت‌های چرب و خشک پوست صورت تان متعادل تر خواهند شد.

انتخاب روتین پوستی برای پوست های مختلط

اگر زمانی که این مطلب را مطالعه میکنید هنوز نواحی چرب و خشک پوست صورت تان باهم تفاوت بسیار دارند،  چاره ای جز انتخاب دو محصول جدا برای پوست چرب و خشک ندارید. شما می توانید دو نوع شوینده داشته باشید.  اما برای انتخاب آبرسان ، ضد چروک و لیفتینگ از سرم ها استفاده کنید،  که در قسمت‌های چرب دچار مشکل نشوید.  توجه داشته باشید تا حد امکان از محصولات عطردار استفاده نکنید تا قسمت های خشک که معمولاً به عطر حساس هستند ، مشکلی نداشته باشند .

روتین پوستی پوست های مختلط مثل تمامی پوست ها شامل:

میسلار واتر

شوینده

تونر

آبرسان

مرطوب‌کننده

دورچشم

 وضد آفتاب می شود.

اگر از پوست ترکیبی به  خوبی مراقبت شود بعد از مدتی به تعادل می رسد و قسمتهای TZONE و UZONE به هم نزدیک می شوند.

چجوری پوست ترکیبی را یکدست کنیم:

سبک زندگی

برای داشتن یک پوست خوب علاوه بر محصولات مراقبتی به یک سبک زندگی سالم هم نیاز داریم. در دنیای پر استرس امروزه از ورزش غافل نشویم و سعی کنیم حتماً ورزش را در روتین زندگی خود قرار دهیم.   یک نکته قابل توجه دیگر هم تغذیه است.  تا حد امکان از غذاهای پرچرب مثل فست فود و همچنین شیرینی ها و مواد قندی مصنوعی دوری کنیم.

ضد آفتاب

همانطور که بارها و بارها در مقالات قبل اشاره کرده‌ایم که استفاده از ضدآفتاب چقدر در سلامت پوست اهمیت دارد، یک بار دیگر از اهمیت داشتن یک ضد آفتاب خوب برای پوست مختلط به شما میگوییم. ضد آفتاب از پوست شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند و اجازه نمی دهد پوست شما تحریک و یا قرمز شود و همچنین از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند . پس حتماً هر روزی که قصد خروج از منزل را داشتید،  ضد آفتاب را فراموش نکنید.

مرطوب کننده:

مرطوب کننده برای تمام پوست ها واجب است اما پوست های مختلط باید در انتخاب و استفاده از مرطوب کننده حساسیت بیشتری به خرج دهند تا قسمت های خشک پوست را درمان کرده و به سمت نرمال شدن هدایت کنند.

ماسک صورت:

استفاده از ماسک صورت برای شادابی و طراوت پوست همیشه کارساز بوده است. برای پوست های مختلط ما مولتی ماسک ها را پیشنهاد میکنیم، ماسک هایی با این نام امروزه در بازار زیاد به چشم میخورد، این ماسک ها دو ظرف مجزا با دو رنگ ماسک دارند که برای قسمت های چرب و خشک به صورت جداگانه باید استفاده شود.

انتخاب صحیح محصولات:

محصولاتی بخرید که حاوی آنتی‌اکسیدان‏ها، مرطوب‌کننده‏ها و مواد مناسب نوع پوستتان هستند. در مورد انتخاب محصولات مناسب پوست خود اطلاعات کسب کنید. سعی کنید برای انواع پوست‏ها محصولات مناسبی پیدا کنید که پوست را صاف و جوان نگه دارد. اگر در بعضی نواحی پوستی خشک دارید، می‏توانید از سرم غنی‌شده با آنتی‌اکسیدان یا مرطوب‌کننده استفاده کنید.

استرس خود را مدیریت کنید:

استرس می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر سلامتی شما و بخصوص پوستتان داشته باشد. درحالی‌که استرس به خودی خود باعث ایجاد آکنه نمی‌شود، می‌تواند برخی از شرایط پوستی از قبل موجود را تشدید کند و باعث چربی بیشتر و جوش های اذیت کننده شود. می توانید از یوگا، مدیتیشن، استراحت کافی و … برای کاهش استرس استفاده کنید.

لایه برداری:

تمام پوست‏‌ها و پوست‏‌های مختلط به لایه‌‏برداری نیاز دارند. با استفاده منظم از بتا‌هیدروکسی‌اسید BHA/ اسید سالیسیلیک یا اسید هیدروکسی‌آلفا AHA پوست خود را لایه‏‌برداری کنید. منافذ بسته نواحی چرب باید باز شوند و جوش‌‏های نواحی چرب و پوست مرده نواحی خشک باید از بین برود و رطوبت مورد نیاز پوست تأمین شود. پوست روی گونه باید نرم شود و ناحیه T باید لایه‌‏برداری شود. از اسکرابی استفاده کنید که پوست گونه‏‌های شما را بیش ‌از ‌حد خشک نکند و فقط چربی اضافی را از بین ببرد و جوش‏‌ها را کاهش دهد. بتاهیدروکسی اسید برای پوست‏های نرمال، چرب و لکه‏‌دار مناسب است، به این دلیل که سطح پوست را پوسته‌پوسته می‏کند و منافذ پوست را کاهش می‏دهد و باکتری‌هایی را که باعث بروز جوش می‏شوند از بین می‏برند.BHA برای از بین بردن دانه‏‌های سر سیاه و منافذ بزرگ نیز مناسب است.

 

نظر خود را بنویسید

نظرات 3

"A fascinating discussion is worth comment. I believe that you ought to write more on this subject matter, it might not be a taboo subject but generally people do not discuss these issues. To the next! Kind regards!!"
https://tinyurl.com/ybt5vpyx
۱۴۰۰/۱۰/۳۰
Now everyone has the opportunity to have a regular income from $500 to $3000 per week from just one investment.
You just need to register here
https://www.google.com/url?q=https%3A%2F%2Fvk.cc%2FcaloZP&sa=D&66=17&usg=AFQjCNHu2JzCYgD1cCXmq0_1gKBWKqJlCA
Make a deposit of $500 and launch the trading robot.
This trading robot is developed by artificial intelligence specialists, the robot makes only safe trades.
۱۴۰۰/۱۱/۱
Now everyone has the opportunity to have a regular income from $500 to $3000 per week from just one investment.
You just need to register here
https://www.google.com/url?q=https%3A%2F%2Fvk.cc%2FcaloZP&sa=D&46=96&usg=AFQjCNHu2JzCYgD1cCXmq0_1gKBWKqJlCA
Make a deposit of $500 and launch the trading robot.
This trading robot is developed by artificial intelligence specialists, the robot makes only safe trades.
۱۴۰۰/۱۱/۱